Täysjyvävilja

Täysjyvävilja on tasapainoisen ruokavalion tärkeä osa, aivan kuten hedelmät ja vihannekset. Viranomaiset maailmanlaajuisesti ja monet asiantuntijat, mukaan luettuna Maailman Terveysjärjestö (WHO), suosittelevat täysjyväviljan saannin lisäämistä.

Tiesitkö, että useimmat eivät kuitenkaan saa riittävästi täysjyväviljaa ?

Mitä on täysjyvä?

Jotta tuotetta voi kutsua täysjyvätuotteeksi, sen tulee sisältää jyvän kaikki kolme syötävää ja ravinteikasta osaa. Täysjyvätuote on vastakohta valkoisille jauhoille, joista on poistettu ravinteikas osa, kun jyvät on jauhettu jauhoksi.

Täysjyvätuote sisältää jyvän kaikki syötävät osat.

Jyvän eri osat sisältävät monia eri vitamiineja, mineraaleja ja ravintoaineita. Kun jyvät puhdistetaan, ja erityisesti, kun niistä jalostetaan tuotteita, kuten vehnäjauhoa tai riisiä, jyvästä käytetään vain keskimmäinen osa. Uloin ja sisin osa poistetaan ja niiden mukana poistuvat monet jyvän ravintoaineista.

Täysjyväviljan kolme osaa

Vaikka jyvät ovat hyvin pieniä, niissä on kolme eri osaa : kuori, ydin ja alkio (esim. täysjyvävehnä). Nämä kolme osaa sisältävät erilaisia ja tärkeitä ravintoaineita.

KUORI

suojaava uloin kerros

  • B-vitamiini
  • Proteiini
  • Muut aineet: sisältää kasviperäisiä ravintoaineita.
    • Nämä aineet ovat luonnollisesti kasveissa ja suojaavat niitä. Näitä aineita tutkitaan nykyään, koska niillä saattaa olla merkitystä ihmisten terveydelle

YDIN

muodostaa suurimman osan jyvästä. Ydin on kuoriosan alla ja se on yleensä ainoa jäljellä oleva osa, kun vilja on jalostettu valmiiksi.

  • Hiilihydraatti
  • Proteiini

ALKIO

jyvän osa, joka tuottaa uusia kasveja ja sisältää tärkeitä ravintoaineita.

  • B-vitamiini
  • Mineraaleja: sinkki, rauta ja magnesium
  • E-vitamiini
  • Muut aineet: sisältää kasviperäisiä ravintoaineita.
    • Nämä aineet ovat luonnollisesti kasveissa ja suojaavat niitä. Näitä aineita tutkitaan nykyään, koska niillä saattaa olla merkitystä ihmisten terveydelle

Hyviä syitä valita täysjyvävilja

Tutkimukset osoittavat, että täysjyväviljaa syövillä on usein terveellisempi elämäntapa ja, että täysjyvävilja on tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota. Siksi suosittelemme terveysviranomaisille maailmanlaajuisesti täysjyväviljatuotteiden nauttimista.

Kuinka paljon täysjyvätuotteita pitäisi syödä?

Ravitsemussuosituksia:

Täysjyvävilja Syö vähintään 4 annosta täysjyvätuotteita päivittäin.
n. 70 g täysjyvää naisille ja n. 90 g miehille
Kuitu 25-35 g/päivä

Elintarvikkeiden sisältämän täysjyväviljan määrä saattaa vaihdella paljon, joten tarkista suosikkituotteidesi ravintosisältö, kun haluat tietää, kuinka paljon täysjyväviljaa saat niistä.

Kaikki Nestlén murot on valmistettu täysjyväviljasta ja saat jokaisesta annoksesta vähintään 8 g täysjyväviljaa.

Näin saat enemmän täysjyväviljaa

  • Vaihda vaalea vehnäleipä täysjyväleipään
  • Valitse täysjyväriisi tavallisen riisin sijasta
  • Käytä leivontaan täysjyväjauhoja
  • Vaihda couscous bulgurvehnään
  • Valitse täysjyväviljasta valmistetut murot puhdistetusta viljasta tehtyjen murojen sijaan.

Missä on täysjyväviljaa ?

Täysjyvä voi kuvata jyvää, kuten popcorn tai täysjyväriisi, tai se voi kuvata elintarvikkeita, joiden päävalmistusaine on täysjyvävilja, esim. täysjyväleipä, täysjyväpasta tai täysjyvämurot.

Mikä on täysjyvää, mikä ei ole ?

Täysjyvätuote Ei täysjyvätuote
Täysjyväpasta Vehnänalkiot
Täysjyväleipä Täysjyväjauhot
Täysjyväohra Ohrasuurimot
Täysjyväriisi Pitkäjyväinen riisi
Koko jyvät, kuten maissi Maizena
Ruisleipä  
Ruiskeksit  
Kaurahiutaleet  

Mistä tiedän, sisältääkö elintarvike täysjyväviljaa ?

Etsi sanaa « täysjyvä »
Jos olet epävarma, katso pakkauksesta tuotteen ainesosat. Etsi sanoja « täysjyvä » tai « kokojyvä ». Vilja, jota kuvaillaan sanoilla täysjyvä tai kokojyvä, kuten täysjyväriisi, sisältää kaikki jyvän osat.

Tarkista, että täysjyvävilja on merkitty yhdeksi luettelon ensimmäisistä aineksista !
Mitä aikaisemmin « täysjyvävilja » on luettelossa, sitä enemmän sitä on tuotteessa.

 

Huomio!
Vilja saattaa olla elintarvikkeen osana monella tavalla. Siksi saattaa olla vaikea erottaa, mikä on täysjyväviljaa ja mikä ei ole sitä.

Elintarvikkeet, joiden merkinnöissä on seuraavia sanoja : « monivilja », « kivijauhettu », « 100% vehnää », « vehnärouhe », « seitsemän viljan » ja « lese », eivät välttämättä sisällä täysjyväviljaa. Monet meistä luulevat, että näissä tuotteissa on paljon täysjyväviljaa, vaikka pakkauksessa ei ehkä ole todellisuudessa yhtäkään täysjyvää.

Et voi myöskään päätellä mitään värin perusteella. Ruskehtava väri ei tarkoita automaattisesti, että tuotteessa on täysjyväviljaa, koska elintarvikkeita voidaan myös värjätä ruskeiksi.